08 January 2010

Kod morse antarabangsa

Kod morse antarabangsa


Perlu diingatkan disini bahawa bunyi sesuatu aksara dan ruang antara aksara mempunyai tempuh masa tertentu, dimana tempo masanya berdasarkan pada bunyi dit.


Tempo masa bagi satu dah adalah bersamaan dengan tiga dit. Untuk membezakan tempo masa bunyi yang mempunyai kelajuan tinggi iaitu kurang dari lima saat memerlukan suatu penumpuan yang khusus bagi menusia biasa kecuali insan istemewa yang mempunyai kepekaan pendengaran yang tinggi.


Walau pun ianya sukar kita boleh menbuat latih tubi yang berterusan, insyaallah akan berjaya. Untuk mengesan tempo suara anda digalakkan supaya download progran kod morse daripada alamat yang saya sertakan. Cuba perlahankan temponya, disini anda dapat membezakan di antara tempo dit dan dah dengan jelas.


http://www.justlearnmorsecode.com/


http://www.g4fon.net/


Skala temponya mudah sahaja, iaitu asasnya berpandukan pada satu dit. Bagi satu dah, tempo masanya adalah bersamaan dengan tiga kali dit.


Ruangan diantara bunyi yang sama aksaranya, contoh dit sama dit atau dah sama dah. Saya buat contoh pada huruf 'I' kod morsenya dit dit ( . . ) . Antara aksara dit dan aksara dit tempo masanya adalah satu dit.


Ruang diantara bunyi yang berlainan aksara, contoh aksara dit dan aksara dah. Ambil contoh huruf 'A' kod morsenya dit dah ( . - ). Jadi tempo masanya diantara aksara dit dan aksara dah adalah tiga dit.


Manakala ruangan diantara satu perkataan dengan perkataan yang lain tempo masanya hendaklan dalam tujuh dit.


Untuk senang difahami saya sediakan rengkasan seperti di bawah:


-1 dah = 3 dit

-Ruang di antara aksara yang sama = 1 dit

-Ruang di antara aksara yang berlainan = 3 dit

-Ruang di antara perkataan = 7 dit


Rasanya boleh difahami, dalam penyedian nota ini saya pun sambil belajar dan seandainya anda ada idea atau pun kaedah yang lain maka sama-samalah kita kongsi ilmu tersebut, sekian unruk kali ini.

No comments: